tisdag 22 november 2016

Gyllene bullar


Jag är så nöjd med saffransbullarna jag bakade i söndags. Här blir det oftast släta bullar eftersom jag gillar att göra ”adventssemlor” av dem. Jag river helt enkelt ner lite mandelmassa i grädde och skär av ett lock att lägga godsakerna under. Bullarna blev riktigt saftiga och goda. Extra plus för äggfritt recept, eftersom jag är allergisk. Ska definitivt hålla mig till det här receptet i fortsättningen.

Saffransbullar
250 g röd mjölk
1,5 paket saffran
100 g smör
425-450 g vetemjöl
0,5 paket jäst – torr röd eller vanlig röd
1,5 dl socker
1 nypa salt

Rör saffran med lite socker i bunken. Tillsätt resten av sockret och saltet.

Smält smöret och värm mjölken till fingervarmt.

Häll degspadet över socker, saffran och salt. Rör om.

Blanda mjöl och jäs tills degen är smidig och släpper från kanterna.

Låt degen jäsa till dubbelstorlek och baka ut stora bröd.

Grädda stora bullar i 225 grader och ännu större i 200. Mina ogrädda bullar vägde 68 gram styck och blev perfekta efter tio minuters gräddning i 225 grader.


Hemligheten för att få bullarna riktigt saftiga är att göra dem så stora som möjligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar