söndag 8 november 2015

Pepparkakshuset är bakat


I går kväll skar jag ut delarna till årets pepparkakshus medan jag lyssnade på cd-bok. Så mysigt! Nu måste jag bara bestämma hur årets hus ska dekoreras. Pomperipossa? Bling-bling? Helt i vitt?

Jag har egentligen lust att göra ett somrigt trädgårdsmästarhus till eftersom det var så roligt förra året, men ska försöka komma på bättre tankar. Det är ju roligare om de inte är likadana.

Nu ska jag snabbt som bara den koka dagens andra omgång med knäck. Hade tänkt ge pappa en ask med mandelknäck när vi åker på farsdagmiddag. Synd bara att den på mindre än fem minuter sköt i väg från 120 grader till 134.

Den första satsen är uthälld i en teflonform. Tänkte att den kanske är god att bryta sönder och ha ovanpå glass eller cupcakes. Ska inte lämna sats nummer två för ett ögonblick när temperaturen har passerat 115. Vill ju att knäcken ska bli 124 grader.

1 kommentar:

  1. Damn! pepparkakshus redan - men ja, nu när jag tänker påt'är vi ju redan i november - min hjärna är kvar i början av oktober tror jag....
    Kan du inte göra pastell? Det är årets "Julfärg" läste jag någonstans.

    SvaraRadera