söndag 6 december 2015

Julpyssel, chili och ruskväder




Nu börjar jag bli riktigt trött på det här ruskvädret. I dag blåser det ännu hårdare än i går och dessutom vräker regnet ner. I morse var det nästan så att jag bestämde mig för att stanna kvar i sängen hela dagen – givetvis i sällskap med trevliga böcker och paddan. Låg kvar länge och tittade på en sajt som säljer chilifröer och funderade på om jag inte skulle testa några nya sorter. Chili är ju något som går utmärkt att så redan i advent för tidig skörd i sommar.

Katten bestämde sig för att sova bort hela dagen.
Till slut gick jag ändå upp och började leta recept och spännande idéer till adventstapas. Festen med bästa grannarna är på lördag, så det är hög tid. Till slut bestämde jag mig för:

Baconlindad brysselkål med senapssås – hoppas att grannarna inte suckar högt, det är det bästa jag vet på tapasbordet

Kavringsnittar med parmesankräm och oliver

Tarteletter med rökt lax och sellerisås

Frozen mango margarita – det var så gott när jag gjorde det i torsdags att det blir favorit i repris

Miniostkakor toppade med grädde och hemgjord jordgubbssylt


När jag hade tänkt en stund till kom jag att tänka på pepparkaksdegen jag hade tagit fram, men inte gjort något med. Hm … tarteletter av pepparkaksdeg. Sagt och gjort, tog fram kaveln och testade min nya tartelettplåt. Nu är tarteletterna gräddade och ska få stå på eftervärme i ugnen så att de torkar ut riktigt mycket och blir spröda.


Själv ska jag nog göra som kissen och krypa ner i soffan. Vore inte dumt att kolla dagens avsnitt av adventskalendern. Det är första gången på flera år som jag verkligen vill se den.

2 kommentarer:

  1. Spännande med nya chilisorter! Förstår att du ville göra katten sällskap. Han ser ut att må gott i soffan. Baconlindad brysselkål. Vilken bra idé. Jag letar idéer just för brysselkål så den tar jag till mig. Jag ääälskar ju brysselkål. Helst min egna fast i år blir det köpekål.

    Ha en bra tredje advent!

    Kram Anita

    SvaraRadera