fredag 4 december 2015

Julskinka och Weeping Willows


Äter en väldigt sen frukost med färdigskivad julskinka och försöker stänga stormen Helgas små rytanden ute med Weeping Willows julmusik. Brasorna sprakar för fullt och jag har sovit i tio timmar. Vet inte när det hände senast. Jag har jobbat på tok för mycket den senaste tiden på grund av många frilansuppdrag utöver min heltid på bibliotekets bokbuss. Trevligt, men har det börjat ta ut sin rätt. Är dock nästan färdig och sedan blir det inte mer förrän efter nyår. Utöver det har jag haft massor av andra trevligheter på gång.


I onsdags kväll var det pysselkväll och julfest på jobbet. Jättetrevligt! Jag vek den är granen – det hade aldrig gått om inte min kollega Johanna hade varit duktig på att tolka de minst sagt förvirrande beskrivningarna.


I går kväll hade jag tre före detta kollegor tillika goda vänner hemma på middag. Så trevligt och gott! Det blev krustader med rökröra och frozen mango margarita när de kom, tomatsoppa med vitlök och chili serverad med parmesangratinerade smördegssticks till förrätt, grekisk pyttipanna med vitlökssås till huvudrätt och cheesekake med jordgubbar på pepparkaksbotten till efterrätt. Är nöjd med allt, även om det mest var desserten som var julig. Och det efterföljande julgodiset till kaffet.


Är så glad för den fina julgruppen jag fick.

I dag är jag kompledig och njuter i fulla drag. Ska krypa ner i soffan och fortsätta på boken ”The Christmas Surprise” av Jenny Colgan. Kanske blir det också en och annat tupplur. Framåt kvällen ska jag och min faster salta in varsin julskinka på farmors vis. Älskar den där gråbruna julskinkan med lite sötaktig smak som är så vansinnigt god ihop med brysselkål. Synd bara att jag inte har någon egen brysselkål i år. Måste nog odla det nästa säsong. Det är ju så vansinnigt gott och så vackert med den röda brysselkålens små huvuden.

***

Usch, fy och blä. Nu är Helga här på riktigt. 35 sekundmeter inne i stan. Just nu önskar jag att vi inte bodde riktigt så oskyddat. Gässen på sjön är väldigt storväxta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar